Instagram
نمایی از مشکلات آموزش الکترونیکی کشور

چندی پیش همراه با اعضای گروه تخصصی آموزش الکترونیکی وزارت علوم، یکی از دانشگاه‌های مجازی را مورد بازدید و بررسی قرار دادیم. به‌نظر می‌رسد شرایطی که در این ارزیابی ابتدایی به‌دست آمد، تا حدودی نمایگر وضعیت آموزش الکترونیکی در کشور است.


این مرکز آموزش الکترونیکی نیز مانند بسیاری دیگر از دانشگاه‌های کشور، با وجود تلاش مدیران و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فراهم‌ آمده، با مشکلات فراوانی مواجه بود که از آن جمله می‌توان به این نکات که در دیگر مراکز نیز کم و بیش مشهود است اشاره کرد:

ـ غلبه نگاه کمی و اقتصادی بر جهت‌گیری‌های علمی و کیفی؛
ـ آماده نبودن محتوا و مقدمات لازم برای برگزاری دوره‌های آموزش الکترونیکی؛
ـ در اختیار نداشتن هیئت علمی اختصاصی آشنا با اقتضائات و نیازهای آموزش الکترونیکی؛
ـ کم‌توجهی نسبت به جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی دوره‌های آموزش الکترونیکی؛
ـ ضعف امکانات و برنامه‌های پژوهشی؛
ـ پراکندگی رشته‌های در حال اجرا و نداشتن برنامه‌ای هدفمند در توسعه فعالیت‌ها؛
ـ مشخص نبودن سیاست‌های مربوط به ارائه خدمات آموزش الکترونیکی به دانشجویان حضوری؛
ـ در اختیار نداشتن ساز و کار لازم برای مدیریت دانش سازمانی و ارتقای کیفی فعالیت‌ها.

بر این اساس لازم است برنامه‌ریزی‌ برای ارتقای یادگیری الکترونیکی در نظام آموزش عالی کشور با توجه و دقت نسبت به این مسائل همراه باشد.

 


مسیر فناوری اطلاعات کلیه حقوق مادی و معنوی برای نویسنده محفوظ است.

پشتیبانی